Hieronder vind u een overzicht van de meest gestelde vragen omtrent onze producten.
Bij 12V Inverters is dit percentage 20% van het invertervermogen
Bij 24V Inverters is dit percentage 10% van het invertervermogen.
Bijvoorbeeld: een AJ 1000-12 is een inverter van 12V 1000Watt.
Dit betekent dat de accu-capaciteit moet zijn: 20% van 1000Watt = 200Ah
Bij toepassingen waarbij de batterij diep wordt ontladen (heavy cycling) of vaak wordt ontladen (high cycling) ontneemt een auto buitengewoon hoge stroomniveaus aan de startbatterij omdat er extra toebehoren zijn, of de dynamo slechts over een beperkte capaciteit beschikt. Veiligheidsdeskundigen zoals wagenparkbeheerders bij de politie, brandweer en de ambulance stellen vaak vast dat traditionele startbatterijen niet lang genoeg kunnen meegaan en onvoldoende presteren als gevolg van het diep ontladen (heavy cycling). Dit is een uitstekende gelegenheid om uw klant een product als de OPTIMA deep-cycle batterij aan te bieden die langer meegaat en beter presteert onder deze omstandigheden. De OPTIMA RedTop startbatterij werkt uitstekend voor elke auto of elke uitrusting met een goed werkende dynamo waarbij de batterij alleen voor starten, lichten & ontsteking wordt gebruikt. Bovendien gaat deze batterij vaak twee tot drie keer langer mee dan conventionele batterijen. Als de auto weinig of geen extra toebehoren heeft en is uitgerust met een standaard of verzwaarde dynamo, dan is de OPTIMA RedTop startbatterij de juiste keuze.
Vergeet niet dat de klant een volledig ontladen YellowTop OPTIMA kan hebben die zijn motor niet wil starten. Deze biedt echter veeleer het voordeel van snel herladen en beter herstellen van vaker ontladen. Om de klant van de beste OPTIMA oplossing te voorzien, moet rekening worden gehouden met zowel de toepassing als het laadsysteem alvorens de juiste OPTIMA aan te bevelen. Welke OPTIMA zou u bijvoorbeeld aanbevelen voor een klant met bijvoorbeeld een grote SUV met een alarmsysteem van een andere fabrikant? Als de klant deze auto elke dag gebruikt, is de RedTop de juiste keuze. In dit geval is het stroomverbruik immers nominaal en wordt de batterij dagelijks bijgeladen. Als de klant de auto echter gedurende langere tijd laat stilstaan en het alarmsysteem is ingeschakeld, moet u de OPTIMA YellowTop aanbevelen omdat een stroomafname die verscheidene weken duurt de RedTop zou beschadigen en de levensduur van deze batterij zou verminderen
Het zuurgehalte in de elektrolytoplossing neemt echter af, wat merkbaar is aan de verandering in het soortelijk gewicht.
In het begin van de laadcyclus van een accu stijgt de spanning snel naar ca. 2.1 V / cel (12.6 V voor 12 V accu en 25.2 V voor een 24 V accu). De spanning stijgt daarna langzaam door tot de absorptiespanning is bereikt. Gedurende de bulkfase van de laadcyclus accepteert de accu alle aangeboden laadstroom: de laadstroom wordt begrensd door de laadapparatuur. Voor grote accubatterijen is het raadzaam om de stroom tot C / 5 te beperken of nog beter, tot C / 10, wat betekent dat 10 tot 20 % van de totale capaciteit per uur wordt geladen bijvoorbeeld 100 A tot 200 A voor een accu van 1000 Ah.
Absorptieladen:
Wanneer de absorptiespanning is bereikt wordt het laden beperkt tot de hoeveelheid stroom die de accu bij deze spanning opneemt. Tijdens de absorptiefase neemt de stroom gestaag af terwijl de accu de volledig geladen toestand bereikt.
Floatladen of druppelladen:
Nadat de accu volledig is geladen wordt de spanning verlaagd om corrosie en gasontwikkeling zo veel mogelijk te beperken. Daarbij moet de spanning wel hoog genoeg blijven om te compenseren voor zelfontlading, d.w.z. om de accu volledig geladen te houden.
Spiralcell Technologie
– een groter plaatoppervlak
– minder ruimte tussen de platen
– de mogelijkheid om lood van hoge zuiverheid te gebruiken.
– Geïmmobiliseerde platen (vastgezet).
Het resultaat:
– Een lage inwendige weerstand. Door deze lage inwendige weerstand is er meer energie beschikbaar in een kleinere bak, bestaat de mogelijkheid tot veel sneller bijladen, en worden hogere en zuiverdere spanningseigenschappen verkregen tijdens het ontladen.
– Een verbeterde trilweerstand, geen verlies van actieve pastastof, geen geleidelijk verlies van energie en capaciteit die optreedt naarmate de batterij veroudert.
– Dit resulteert in een batterij die langer meegaat en beter presteert tijdens de volledige levensduur.
– Geen verlies van actieve pastastof. Het SPIRALCELL ontwerp immobiliseert de platen. Hiermee wordt vermeden dat de actieve pasta loskomt, waardoor er kortsluiting kan ontstaan tussen de platen.
– Raster van hoogzuiver lood/tin. Het rastermateriaal in OPTIMA batterijen is beter bestand tegen kwaliteitsvermindering van het raster. Dit is een vorm van inwendige corrosie van de batterijplaten die optreedt naarmate de batterij veroudert.
– Het gesloten systeem voorkomt verlies van water, waardoor de platen zouden kunnen uitdrogen en defect raken
!!! Dus Optima is GEEN Gelaccu !!!!
Bij toepassingen waarbij de batterij diep wordt ontladen (heavy cycling) of vaak wordt ontladen (high cycling) ontneemt een auto buitengewoon hoge stroomniveaus aan de startbatterij omdat er extra toebehoren zijn, of de dynamo slechts over een beperkte capaciteit beschikt. Veiligheidsdeskundigen zoals wagenparkbeheerders bij de politie, brandweer en de ambulance stellen vaak vast dat traditionele startbatterijen niet lang genoeg kunnen meegaan en onvoldoende presteren als gevolg van het diep ontladen (heavy cycling). Dit is een uitstekende gelegenheid om uw klant een product als de OPTIMA deep-cycle batterij aan te bieden die langer meegaat en beter presteert onder deze omstandigheden.
De OPTIMA RedTop startbatterij werkt uitstekend voor elke auto of elke uitrusting met een goed werkende dynamo waarbij de batterij alleen voor starten, lichten & ontsteking wordt gebruikt. Bovendien gaat deze batterij vaak twee tot drie keer langer mee dan conventionele batterijen. Als de auto weinig of geen extra toebehoren heeft en is uitgerust met een standaard of verzwaarde dynamo, dan is de OPTIMA RedTop startbatterij de juiste keuze. Vergeet niet dat de klant een volledig ontladen YellowTop OPTIMA kan hebben die zijn motor niet wil starten. Deze biedt echter veeleer het voordeel van snel herladen en beter herstellen van vaker ontladen.
Om de klant van de beste OPTIMA oplossing te voorzien, moet rekening worden gehouden met zowel de toepassing als het laadsysteem alvorens de juiste OPTIMA aan te bevelen. Welke OPTIMA zou u bijvoorbeeld aanbevelen voor een klant met bijvoorbeeld een grote SUV met een alarmsysteem van een andere fabrikant? Als de klant deze auto elke dag gebruikt, is de RedTop de juiste keuze. In dit geval is het stroomverbruik immers nominaal en wordt de batterij dagelijks bijgeladen. Als de klant de auto echter gedurende langere tijd laat stilstaan en het alarmsysteem is ingeschakeld, moet u de OPTIMA YellowTop aanbevelen omdat een stroomafname die verscheidene weken duurt de RedTop zou beschadigen en de levensduur van deze batterij zou verminderen
Als u dit toch doet,dan vermindert u de levensduur aanzienlijk van de Optima.Tevens vervalt dan uw garantie.
